RSS

joi, 7 iulie 2016

Sinceritate sau diplomatie?


        Toata lumea ridica sinceritatea la rangul de virtute suprema. Facebookul este plin de citate, imagini cu diverse floricele stralucitoare pe care inevitabil apare si cuvantul sinceritate. Paginile domnisoarelor atragatoare fizic sunt pline de reprosuri la adresa persoanelor nu atat de inzestrate de natura si, evident, nesincere. Nu spun ca sinceritatea nu este importanta, din contra, este vitala, dar nu sinceritatea tip "dat cu oistea in gard".

        Incepe sa ma irite momentul in care ceri o parere, un sfat sau pur si simplu discuti si auzi un "sincer?", moment in care stii ca va urma sa auzi cel putin o remarca lipsita de delicatete, daca nu o marlanie. Nu, dragii mei, in cazul asta nu vreau sa aud nimic sincer. Vreau sa aud ceva onest si cu putin respect fata de sentimentele mele. Nu imi place absolut deloc sa fiu mintita, dar nu am nevoie de o sinceritate brutala care ma va face sa ma simt de doi bani. De exemplu: da, stiu ca am picioare groase, fundul mare, vad si eu ca am cearcane adanci si astazi nu este una dintre zilele mele bune, dar nu am nevoie sa aud "sincer? azi arati foarte rau, ce e cu tine?".

         Diplomatia nu inseamna lipsa onestitatii, este mai degraba felul delicat si elegant de a raspunde cu sinceritate unei intrebari. Marele beneficiu al acestei abordari este lipsa sentimentelor lezate si previne aparitia ulterioarelor resentimente. Va rog eu mult, inainte de a rosti ceva ce incepe cu "sincer" intreba-te pentru un minut ce ti-ai dori sa auzi intr-o situatie asemanatoare. Bineinteles, acum nu esti in situatie, iti permiti sa spui un "eu as vrea sa stiu adevarul crud", oare chiar asa este? Incearca sa te gandesti la felul in care au reactionat prietenii tai cand tu treceai printr-o situatie delicata. Ma indoiesc ca ti-au spus "sincer? Esti un prost si ai meritat ce ti s-a intamplat" chiar daca era adevarat. In plus, o fiinta superioara este mereu atenta la sentimentele celor din jur si nu cauta sa ii umileasca pe ceilalti... Te-am facut sa iti reformulezi fraza? Da, in asta consta diplomatia, in perspectiva ( in loc atragi atentia asupra aspectelor negative, vei concetra discutia spre partea pozitiva), in reformulare ( in a imbraca aceeasi idee intr-o dantelarie fina de cuvinte care pastreaza sensul si face respectiva idee acceptabila pentru celalalt) si mici omisiuni ( chiar nu e nevoie sa ii spui cuiva ca detesti hainele pe care le poarta sau ca s-a machiat ca pentru circ, nu crezi?).

        La final....diplomatia este arta de a trimite pe cineva la naiba si acesta sa iti ceara instructiuni despre cum sa ajunga acolo!

       

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu